21-09-2008

New road-sign 3



Ernest Groosman: bouwmeester met grenzeloze ambities.
Ernest Groosman was een van de meest productieve architecten van de Wederopbouw. Jeugdherinnering: vrijdagmiddag boodschappen doen bij Albert Heijn in Waddinxveen. De sfeer en uitstraling van de winkel en omgeving. Er was iets mee. Ik wist niet precies wat maar hier was iemand bezig met het ontwerpen van een voor mij niet prettige nieuwe wereld. Onlangs een boek gekocht bij de Slegte met de titel 'Ernest Groosman, bouwmeester met grenzeloze ambities'. En in dat boek zag ik de foto van de supermarkt uit mijn jeugd. Onder de foto stond de volgende tekst:

"Architectonisch was de standaardsupermarkt niet bijzonder. Maar in zijn eenvoud was het een heel goed ding. De standaardsupermarkt was in eerste instantie een middel om bouwvergunningen binnen te slepen. Bovendien was het een primeur; Nederland kende nog geen vrijstaande supermarkten met parkeerterreinen. Groosman maakte binnen een week een basisontwerp dat bestond uit een eenvoudige rechthoekige doos die daarom nog altijd wordt aangeduid als de 'groosmandoos'.

Binnen een week is dus door Groosman besloten hoe wij onze boodschappen moeten doen! Een paar bladzijden verder zag ik dat Groosman ook de ontwerper is van het winkelcentum Leidschenhage. Ook daar ging ik als kind met mijn ouders vaak naar toe en ook daar had ik dat bepaalde niet prettige gevoel. Ineens wist ik het. Ik ben opgegroeid in de wereld van Groosman!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten